Employer branding

Hvordan bliver du opfattet af potentielle medarbejdere? Tager de nuværende medarbejdere ejerskab af det du igangsætter, det virksomheden står for, og det du ønsker at formidle? Alt dette kan du få styr på med employer branding.

Læsetid: 2 min.
Employer branding

Af Elisa Grauenkjær

4. juli 2023

Kategorier: Branding, Kommunikation

Vizuall / Vidensdeling / Employer branding

Indhold

 

3 gode råd, når du skal brande din virksomhed ud mod potentielle nye medarbejdere

1: Find ind til virksomhedens why

2: Vær ærlig

3: Hold fokus på hvad du kan tilbyde medarbejderen

Del artikel med dit netværk

3 gode råd, når du skal brande din virksomhed ud mod potentielle nye medarbejdere

Husker du at kommunikere til potentielle nye medarbejdere? Og ikke kun til kunderne?

Hvis ikke, så er du ikke alene.

Men som verden ser ud i dag, er det altafgørende, om du formår at fortælle den gode historie (der med garanti er at fortælle) om din virksomhed – hvor du holder fokus på det interne. Den interne kultur, jeres teams sammensætning, organisering, sammenhold og samarbejde, jeres faglighed og især noget om, hvad I som virksomhed kan tilbyde en potentiel ny medarbejder.

Medarbejdere drives i dag af formål. Det er derfor vigtigere, end nogensinde, at have styr på virksomhedens formål. Hvad er I sat i verden for at udrette, og hvad differentierer jer fra konkurrenterne? Hvorfor skulle man blive en del af jeres team?

Formål er også vigtigt i forhold til kunderne, naturligvis, men medarbejdere har brug for at kende retningen og at kunne købe ind på et formål, hvis de skal se sig selv i et job – anno 2022.

Et billede afkodes hurtigere end ord

1: Find ind til virksomhedens why

De fleste kender efterhånden Simon Sineks ’Golden WHY’. Du skal finde ind til hvorfor du driver virksomheden, hvordan og på hvilken måde. Det er ikke altid den nemmeste opgave. Men den er vigtig!

2: Vær ærlig

Det er vigtigt, når du skal kommunikere, at det du siger, det rent faktisk også holder stik.
Det kan godt være, at du synes det lyder lækkert at kunne skrive: ”Vi er en virksomhed, hvor der er kort vej fra tanke til handling” – hvis fakta er, beslutningsled og organisering spænder ben for ønsket om ’kort vej fra tanke til handling’.

3: Hold fokus på hvad du kan tilbyde medarbejderen

Når du kommunikerer, er det vigtigste du kan gøre at holde fokus på hvad du som virksomhed kan tilbyde medarbejderen. Du kan vise billeder og video af hverdagssituationer, festlige sammenkomster og faglige situationer med kunderne. Det er vigtigt at potentielle medarbejdere føler de kan blive en del af noget større sammen med dig og dit team. At de fornemmer at de gør en forskel, hvis de bliver en del af jeres virksomhed.

Eksisterende medarbejdere kan drages ind i jeres branding ud mod nye medarbejdere. De kan udtale sig om, hvordan det er at være i jeres virksomhed, hvilket om muligt er det stærkeste redskab du har.

 

Nu håber jeg du er klar til at kaste dig ud i det man med et fint ord kalder Employer Branding.

Synes du denne artikel var interessant? Del den med dit netværk

 

Har du nogle spørgsmål?
Kontakt mig!

Elisa Grauenkjær

Direktør & grafisk rådgiver

+ 45 91 23 06 86

elisa@vizuall.dk