Hvorfor det er SÅ vigtigt at have et brandfundament?

Brandfundamentet skaber den røde tråd i din virksomhed – både internt og eksternt. Hvis du som virksomhed har taget stilling til, hvad dine kerneværdier er, har du altid en rettesnor for, hvordan du skal kommunikere og agere ensrettet som brand.

Læsetid: 3 minutter
Hvorfor det er SÅ vigtigt at have et brandfundament?

Af Lisbeth Sørresiig Alling

1. maj 2023

Kategorier: Anbefalede, Branding, Grafisk design, Kommunikation

Vizuall / Vidensdeling / Hvorfor det er SÅ vigtigt at have et brandfundament?

Dit brand er den samlede opfattelse af det du siger, viser og gør.

Indhold

 

Et brand med klare værdier

Stå for noget eller mist det hele

En blanding mellem det rationelle og emotionelle

Hvis din virksomhed var en person…

En markedsorienteret strategi

Den røde tråd

Opsummering

Del artikel med dit netværk


Et brand med klare værdier

Et brand er summen af kundens opfattelse af dig som virksomhed. Det er alt det du:

siger i tekster og presse.

viser i det grafiske, tøjstil, indretning.

gør f.eks. medarbejderes opførsel og engagement i lokalsamfundet eller mangel på samme.

Et brandfundament er kernen af dit brand, hvor du har truffet en strategisk beslutning om, hvad den opfattelse skal være.

Stå for noget eller mist det hele

I alle strategiske beslutninger er der valg og fravalg. Men står du for noget, har du en langt stærkere position – end hvis du vil være noget for alle. Desuden er det langt nemmere at kommunikere ensrettet, hvis du har et pejlemærke, der hjælper dig til at påvirke kundens opfattelse af dit brand, i en bestemt retning.

Grafik der viser hvordan man skal fiske med den rette madding.

Man kan ikke være noget for alle! Man må stå for noget, så man ved, hvilken madding man skal bruge. Skyder man med spredehagl for at ramme alle, kan det let ende med ikke at ramme nogen.

En blanding mellem det rationelle og emotionelle

Opfatter kunden dit produkt som det billigste eller mest funktionelle produkt på markedet? Så vil en rationel beslutning være, at vælge dit produkt over konkurrenten, ikke sandt?

Ikke nødvendigvis. Kunderne handler ikke altid rationelt, når de vælger et brand over et andet. Har man valget mellem to meget ens produkter, er det dét produkt, som giver kunden den bedste mavefornemmelse, der kommer i indkøbskurven.

Grafik af en hjerne og hjerte

De fleste beslutninger bliver truffet ud fra en følelse af, hvad der er det rigtige valg.

Mavefornemmelser er svære at forklare – men det er en emotionel rationalisering, som hjernen ikke har et sprog for – modsat de funktionelle værdier, som vi nemt kan sætte ord på.

Derfor er det en god idé at overveje både funktionelle og emotionelle værdisæt, når du skal identificere kernen af dit brand.

Hvis din virksomhed var en person…

…hvordan er den person så?

Ligesom en person, har en virksomhed et sæt værdier. Men da virksomheden er drevet af de mennesker, som arbejder der, vil de agere forskelligt.

Det kan give en rodet kommunikation, der er afhængig af, hvem der lige sidder ved ’roret’ den dag. Afdelingerne arbejder i forskellige retninger, yder forskellige services – og der er ikke sammenhæng.

Ville din virksomhed altid gå i den nyeste farverige mode? Eller trækker den altid i de samme gamle forvaskede jeans, for dét ved man hvad er?

Har virksomheden ikke defineret, hvilket værdisæt man skal agere ud fra i en given situation, vil det være op til den enkelte at beslutte dette. Derfor skal du tage stilling til, hvilke værdier der er vigtige for virksomheden, skrive det ned og sørge for, at alle som arbejder i virksomheden, er indforstået med hvad kerneværdierne er og hvordan de skal agere ud fra disse.

En markedsorienteret strategi

For at arbejde markedsorienteret, bør du som virksomhed huske at rette blikket udad. Du skal være tro mod din identitet og dine værdier, men også have markedet og kunderne for øje. Det er nemlig ikke nok, at du taler om alt det, du syntes er fedt, hvis ikke kunderne synes det samme. Og hvordan ser de dig skille dig ud fra konkurrenterne?

Hos Vizuall kan vi kan vejlede dig i at vælge en position i markedet – et stærkt brandfundament gennem workshops, hvor vi identificerer med værdier, konkurrenter og kundetyper.

Den røde tråd

Med et brandfundament på plads, har du nu et værktøj til at styre alle fremtidige tiltag. Det er den røde tråd, som påvirker alle dele af din forretning. Det er derfor også måden, du pakker din virksomheden ind på – visuelt og kommunikativt. Indpakningen skal tale ind i kernen. Det er bl.a.:

  • Tone of voice (hvad vi siger og hvordan vi opfører os)
  • Grafiske udtryk (visuel identitet, logo, farver, fonte og billeder)
  • Pressestrategi (hvilke historier bringer vi – hvor og hvordan)
  • Markedsføringsstrategi (hvordan vi driver salg)

Dit brandfundament er med andre ord dét, der er særligt ved netop din virksomhed. Og det er dét, som skal være til stede i alt, hvad din virksomhed gør.

Opsummering af pointer

Det er vigtigt at have et brandfundament, for at kunne arbejde markedsorienteret og strategisk med dit brand. Kom i gang med at skabe dit brandfundament ved at overveje dette:

  • Hvis min virksomhed var en person, hvordan er den person så?
  • Hvilke funktionelle og emotionelle værdier står min virksomhed for?
  • Se på konkurrenterne – hvilke værdier har de og hvilke er unikke i din virksomhed?
  • Hvilke værdier er vigtige for kunderne?

Synes du denne artikel var interessant?
Del den med dit netværk

 


Har du nogle spørgsmål?
Kontakt mig!

Lisbeth Sørresiig Alling

Art Director

+ 45 92 72 88 89

lisbeth@vizuall.dk