Affaldssortering, der er til at forstå
Affald Thy har et mål – nemlig at gøre affaldssortering nemmere og mere overskueligt for borgerne i Thy. Vores opgave her var at gøre affald lidt mere spændende og “lækkert” ved at bruge grafik til at formidle information.
Vi har skabt et visuelt fundament for at kommunikere om den nye affaldssortering i Thisted Kommune. Vi har udarbejdet en visuel identitet og trykte materialer til at informere borgerne om den bedre sorteringsordning. Det indebærer blandt andet en hjemmeside, sorteringsvejledning, hængere til beholdere og design til skraldebilerne.
Kunde: Affald Thy, Thisted Kommune
En visuel identitet, som ikke ryger i skraldespanden!
Affaldssortering er ikke lige interessant for alle, og udrulningen af den udvidede ordning har derfor krævet en vis grad af synlighed. Derfor har vi skabt en visuel identitet til udrulningen med blikfang, som skaber opmærksomhed.
Tilgængelige farver
Vi har skabt en kontrastfyldt farvepalette, med gul som mest iøjnefaldende farve. Den gule er en stærk signalfarve, hvor vi med bevidst har valgt en farve, der gør opmærksom på sig selv, at man ser den med det samme – også på en kedelig grå skraldespand.
Udover gul, bruges den grønne farve for at følge konventionerne inden for renovation. Vi har valgt en mørkere grøn for at skabe balance i kontrasterne på en måde, hvor de blandt andet fungerer godt til webtilgængelighed og til farveblinde.
Affald Thys logo
Sådan ses logoet af en der er rød-grøn farveblind (Deuteranopi og Protanopi)
Sådan ses logoet af en der er blå-gul farveblind (Tritanopi)
Bind knude på affaldsposen med grafiske elementer
Med Affald Thy har vi valgt at bruge enkle grafiske elementer, der binder den visuelle identitet sammen. Teksturen bag elementerne tilføjer blødhed og ro til en ellers hård farvekontrast. Kasserne fra logoet føres videre til indramning af teksterne. Billeder af affald og beholdere er vist med hvid outline, for at skabe et grafisk overlap.
Affald i et sprog alle forstår
Udover at gøre affaldssortering overskueligt med grafiske elementer, er teksterne i alt materialet – både trykt og digitalt – gennemgået med kritiske briller. Her er offentlige termer og udtryk blevet omformuleret til mere “daglig tale”, således at indholdet ikke kunne misforståes/mistolkes. Sagt med andre ord: der skulle ikke være nogen tvivl om korrekt affaldssortering.
Eksempelvis ændrede vi “9 fraktioner” til “9 affaldstyper”, så der ikke var tvivl om, hvad fraktioner er. Sammen med Affald Thy blev det også besluttet at tydeliggøre, hvilke affaldstyper, der IKKE skulle i de forskellige beholdere. Hertil tilføjede vi en “nej tak” kasse til hvert beholder, der opremser udvalgte affaldstyper, som enten tidligere skulle sorteres i den beholder eller hvor der kunne opstå tvivl om sortering.
Tryksager direkte i borgernes postkasse
I informationsfolderen, som er sendt ud til alle borgerene i kommunen, har vi haft fokus på at holde en informativ struktur samt på at informationen er overskuelig og let at forstå, uden det bliver kedelig læsning.
Markedsføring med stil
Vi har brugt visuelle virkemidler, såsom ikoner og faktiske billeder, til at forklare reglerne for sortering. Man kan selvfølgelig ikke helt undgå tekst, men vi har haft fokus på at man let kan skabe sig et overblik.
Brochure omkring affaldssortering.
“I tæt samarbejde med Affald Thy har vi formået at gøre affaldssortering ”spændende” og let forståeligt for borgerne i Thy, ved hjælp af informative grafikker. Affald Thy har siden dag ét haft tillid til vores ideer, hvilket har givet god grobund for et godt og effektivt samarbejde.”
Maja Hove, Grafisk design & projektledelse