Hvorfor have et brandfundament?
Et brand med klare værdier
Et brand er summen af kundens opfattelse af dig som virksomhed. Det er alt det du:
– siger i tekster og presse.
– viser i det grafiske, tøjstil, indretning.
– gør f.eks. medarbejderes opførsel og engagement i lokalsamfundet eller mangel på samme.
Et brandfundament er kernen af dit brand, hvor du har truffet en strategisk beslutning om, hvad den opfattelse skal være.
Stå for noget eller mist det hele
En blanding mellem det rationelle og emotionelle
Opfatter kunden dit produkt som det billigste eller mest funktionelle produkt på markedet? Så vil en rationel beslutning være, at vælge dit produkt over konkurrenten, ikke sandt?
Ikke nødvendigvis. Kunderne handler ikke altid rationelt, når de vælger et brand over et andet. Har man valget mellem to meget ens produkter, er det dét produkt, som giver kunden den bedste mavefornemmelse, der kommer i indkøbskurven.

Hvis din virksomhed var en person…

Ville din virksomhed altid gå i den nyeste farverige mode? Eller trækker den altid i de samme gamle forvaskede jeans, for dét ved man hvad er?
En markedsorienteret strategi
For at arbejde markedsorienteret, bør du som virksomhed huske at rette blikket udad. Du skal være tro mod din identitet og dine værdier, men også have markedet og kunderne for øje. Det er nemlig ikke nok, at du taler om alt det, du syntes er fedt, hvis ikke kunderne synes det samme. Og hvordan ser de dig skille dig ud fra konkurrenterne?
Hos Vizuall kan vi kan vejlede dig i at vælge en position i markedet – et stærkt brandfundament gennem workshops, hvor vi identificerer med værdier, konkurrenter og kundetyper.
Den røde tråd
Med et brandfundament på plads, har du nu et værktøj til at styre alle fremtidige tiltag. Det er den røde tråd, som påvirker alle dele af din forretning. Det er derfor også måden, du pakker din virksomheden ind på – visuelt og kommunikativt. Indpakningen skal tale ind i kernen. Det er bl.a.:
- Tone of voice (hvad vi siger og hvordan vi opfører os)
- Grafiske udtryk (visuel identitet, logo, farver, fonte og billeder)
- Pressestrategi (hvilke historier bringer vi – hvor og hvordan)
- Markedsføringsstrategi (hvordan vi driver salg)
Dit brandfundament er med andre ord dét, der er særligt ved netop din virksomhed. Og det er dét, som skal være til stede i alt, hvad din virksomhed gør.
Har du nogle spørgsmål?
Kontakt mig!
Som dit lokale reklamebureau, er vi klar til en personlig samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig med at nå dine mål.
