Den visuelle identitet er dit ansigt udadtil

En visuel identitet er en samling af elementer, der tilsammen kommunikerer dit brand. Det kan være din virksomheds logo, farver, skrifttyper og andet.

Læsetid: 4 minutter
Den visuelle identitet er dit ansigt udadtil

Af Lisbeth Sørresiig Alling

1. maj 2023

Kategorier: Anbefalede, Branding, Grafisk design, Kommunikation

Vizuall / Vidensdeling / Den visuelle identitet er dit ansigt udadtil

Indhold

 

Det rigtige førstehåndsindtryk

Tag afsæt i dine værdier, men husk hvem din kunde er

Formålet med at have en visuel identitet

Elementer i en visuel identitet

Logo

Skrifttyper

Farvepalette

Grafiske elementer

Ikoner og billedstil

Opsummering

Del artikel med dit netværk


Det rigtige førstehåndsindtryk

Et førstehåndsindtryk sker på et splitsekund – og det er først og fremmest et visuelt indtryk. Det skyldes, at vi som mennesker, er langt hurtigere til at afkode det visuelle sprog frem for det skrevne.

Et billede afkodes hurtigere end ord

Et eksempel på, hvordan vi hurtigst afkoder det visuelle frem for det skrevne.

Man husker faktisk kun 10% af det vi hører, 20% af det vi læser og hele 80% af det vi ser. Det vil altså sige, at første gang dine kunder møder din virksomhed, er det primært med øjnene. Her danner de sig det første billede af, hvad I laver og hvad I står for. Og det skal jo helst passe sammen.

Tag afsæt i dine værdier, men husk hvem din kunde er

At udvikle en solid visuel identitet kræver, at du er konkret med dine værdier, så du ved, hvad den skal fortælle. Men det er også vigtigt at huske på, hvem den skal fortælles til. Det har nemlig betydning for, hvordan vi grafisk kommunikerer, hvorvidt du taler til en bestemt demografi eller kundetype.

Formålet med at have en visuel identitet

Når du er afklaret med, hvad dit brand skal kommunikere, kan du bruge forskellige visuelle elementer til at understøtte dette budskab. Elementerne er det vi samlet set kalder den visuelle identitet ­– og den kommer i udgangspunkt ikke til at ændre sig. Formålet med det er, at man:

  • Konsekvent skaber de rigtige visuelle associationer til brandet
  • Er genkendelig, og dermed skiller sig ud fra konkurrenterne
  • Skaber sammenhæng på tværs af kanaler. Både i det fysiske og digitale rum
  • Designer ud fra en rød tråd

Elementer i en visuel identitet

En visuel identitet indeholder altid disse elementer:

  • Logo
  • Skrifttyper
  • Farvepalette (læs her)

Dertil kan man overveje at tilføje følgende:

  • Grafiske elementer (det 5. element)
  • Ikoner
  • Billedstil

Logo

Logoet opsummerer din identitet. Det skal være unikt, enkelt og forklarende, så identiteten hurtigt afkodes. Det skal være klassisk og tidløst, så logoet kan leve i mange år, og ikke kun passer til de trends, som er i øjeblikket. Det skal kunne skaleres op og ned, så det er let at se i alle størrelser. Og det skal kunne fungere i både i sort og hvid, så det kan bruges i forskellige sammenhænge.

Eksempel på grafik i stor og lille størrelse

Når et logo bliver for detaljeret, går disse detaljer tabt så snart det angives i en for lille størrelse.

Når vi hos Vizuall laver en visuel identitet, viser vi logoet i forskellige kontekster. På forskellige baggrundsfarver samt eventuelle varianter af logoet. Vi giver også en forklaring på vores designvalg i logoet.

Skrifttyper

Valg af skrifttyper eller fonte er en vigtig beslutning, da skrifttypen er med til at give identiteten personlighed. Faktisk er valget så vigtigt, at vælger man den forkerte, kan man miste al troværdighed.

Tekst der viser "STOP! Det er politiet!" i en komisk skrifttype.

Her passer skrifttypen ikke til seriøsiteten i budskabet.

Valg af skrifttype, opstår oftest i forbindelse med udvikling af logoet, men man kan godt have brug for at supplere med yderligere skrifttyper. Hvis man f.eks. har en meget livlig skrifttype til logoet og til overskrifter, kan man have brug for en mere letlæselig tekst til brødtekster. På samme måde kan man også udvælge alternative skrifttyper til medier, hvor den valgte skrifttype ikke er tilgængelig.

Farvepalette

Ligesom valget af skrifttyper, skal farverne også afspejle identiteten. Hos Vizuall baserer vi valget på jeres værdier og på farvepsykologien, så vi får skabt de rigtige associationer. Vi har skrevet et indlæg om netop valget af farver og hvorfor det er en vigtig del af dit brand (læs her)

Farvekoderne på de valgte farver, skrives ind i et dokument for den visuelle identitet, så man altid arbejder ud fra den samme farve – uanset om det er på web eller fysisk.

Grafiske elementer

Grafiske elementer kan tilføjes til den visuelle identitet, for at tydeliggøre budskabet. Det bliver ofte refereret til som det 5. element, og kan være både baggrundsgrafik, mønstre eller rammer, som passer til identiteten.

Til JA Plast, har vi lavet et grafisk element i form af tagplader, der understøtter, at de beskæftiger sig inden for dette område. Se vores case om J.A. Plast her.

Det er ikke alfa og omega, at man har et 5. element – men det kan være rart med flere elementer, man kan bringe i spil i det visuelle udtryk.

Ikoner og billedstil

Det grafiske udtryk i billeder og ikoner kan defineres, for at ensrette helhedsudtrykket yderligere. Det kan for eksempel være man beslutter, at alle ikoner og billeder skal være rolige og enkle. Det kan også være, de skal være menneskelige og legende.

Det eneste, som er vigtigt at huske er, at den visuelle identitet skal skabe nogle rammer. Og jo flere ’regler’ der sættes op – jo mindre kreativt rokkerum er der.

Et eksempel på, hvordan det samme ikon kan have forskelligt stiludtryk.

Opsummering

En visuel identitet er en samling af visuelle elementer, der har til opgave at visuelt kommunikere dit brand og dine værdier. Det kan være logo, farver og skrifttyper.

En god visuel identitet:

  • Er verdens bedste førstehåndsindtryk, der adskiller dig fra konkurrenterne
  • Er en retvisende visualisering af din virksomheds værdier
  • Er anvendelig på tværs af kanaler
  • Er genkendelig og har en rød tråd
  • Består som minimum af logo, valg af skrifttyper og valg af farver

Synes du denne artikel var interessant?
Del den med dit netværk

 


Har du nogle spørgsmål?
Kontakt mig!

Lisbeth Sørresiig Alling

Art Director

+ 45 92 72 88 89

lisbeth@vizuall.dk