Farvevalget for dit brand påvirker blandt andet folks opfattelse af brandets værdier og hvem som er tilhængere af det.
Farvepsykologi – kommunikér med farver
Farvepsykologi er en disciplin, der studerer virkningerne af farveeksponering på mennesker. Farver er meget subjektive. De følelser og handlinger man forbinder med en bestemt farve, er baseret på kultur, tidligere oplevelser, køn og sociale forhold. Dog er der helt klare associationer forbundet med de mere generelle farver – og den viden gør farver til et vigtigt kommunikationsværktøj.
De varme og kolde farver
Typisk opfattes de farvenuancer, der strækker sig fra gul til rød, som de varme farver. Disse farver bruges ofte til at udtrykke glæde, entusiasme og passion. Du kan derfor bruge de varme farver til at skabe en fornemmelse af tryghed og nærhed. Rød og gul er også farver, som kalder på vores opmærksomhed. Det kender vi f.eks. fra trafik- og tilbudskilte.
De varme farver kalder på vores opmærksomhed. Vi kender også farvesymbolikken fra sproget, som f.eks. ‘ildrød’, der bruges til at udtrykke passion eller vrede – ‘Han var ildrød i ansigtet’.
De kolde farver dækker over de grønne, blå og lilla nuancer. Fælles for disse farver er, at de ofte bruges til at signalere distance. Derfor er netop de kolde nuancer gode at bruge, hvis du f.eks. vil signalere ro og professionalisme – ligesom de blå banker.
De kolde farver skaber distance. Vi kender også farvesymbolikken fra sproget som f.eks. isblå, der bruges til at udtrykke kulde og kølighed – “Han har isblå fingre”.
Vælg farver, som harmonerer med dine værdier
Vi mennesker er langt hurtigere til at afkode det visuelle sprog frem for det skrevne. Faktisk husker vi kun 10% af det vi hører, 20% af det vi læser og 80% af det vi ser.
Forestil dig et brand, som benytter sig af farverne sort og gul. Denne farvekombination bruges ofte til at symbolisere tilbud og lavpris. Her fokuserer brandet på at tilbyde varer til en god pris. Farverne og brandværdierne harmonerer godt, fordi de kommunikerer det samme.
Forestil dig nu det samme brand, men nu gør de brug af farverne guld og mørkeblå i stedet. Visuelt vil de komme til at kommunikere eksklusivitet, som ikke harmonerer med deres produkter, hvor der er fokus på den lave pris. Som resultat vil brandets værdier og farver have modsigende budskaber.
Når farver og værdier harmonerer, styrkes kommunikationen til forbrugeren.
Sparring på farver
Hos Vizuall kan vi vejlede dig med at vælge farverne til dit brand. Vi anbefaler at have en palette af farver, så man har flere muligheder for at sammensætte og kombinere farver på forskellige måder, som giver små variationer i den visuelle identitet.
Har du brug for hjælp til at finde dine brandværdier, eller resten af din visuelle identitet – så kan vi også hjælpe med det.
Opsummering af pointer
- Der er klare associationer forbundet med de farver vi ser
- Varme farver skaber en fornemmelse af tryghed og nærhed
- Kolde nuancer signalerer ro, professionalisme og distance
- Vi husker 10 % af der vi hører, 20% af det vi læser – men hele 80% af det vi ser
- Brug farver, som harmonerer med dine værdier i din visuelle identitet
- Brug farverne aktivt, så kunderne opbygger et kendskab til dit brand