Den visuelle identitet er dit ansigt udadtil
En visuel identitet er en samling af elementer, der tilsammen kommunikerer dit brand. Det kan være din virksomheds logo, farver, skrifttyper og andet.
Det rigtige førstehåndsindtryk
Et førstehåndsindtryk sker på et splitsekund – og det er først og fremmest et visuelt indtryk. Det skyldes, at vi som mennesker, er langt hurtigere til at afkode det visuelle sprog frem for det skrevne.

Man husker faktisk kun 10% af det vi hører, 20% af det vi læser og hele 80% af det vi ser. Det vil altså sige, at første gang dine kunder møder din virksomhed, er det primært med øjnene. Her danner de sig det første billede af, hvad I laver og hvad I står for. Og det skal jo helst passe sammen.
Tag afsæt i dine værdier, men husk hvem din kunde er
At udvikle en solid visuel identitet kræver, at du er konkret med dine værdier, så du ved, hvad den skal fortælle. Men det er også vigtigt at huske på, hvem den skal fortælles til. Det har nemlig betydning for, hvordan vi grafisk kommunikerer, hvorvidt du taler til en bestemt demografi eller kundetype.
Formålet med at have en visuel identitet
Når du er afklaret med, hvad dit brand skal kommunikere, kan du bruge forskellige visuelle elementer til at understøtte dette budskab. Elementerne er det vi samlet set kalder den visuelle identitet – og den kommer i udgangspunkt ikke til at ændre sig.
Formålet med det er, at man:
- Konsekvent skaber de rigtige visuelle associationer til brandet
- Er genkendelig, og dermed skiller sig ud fra konkurrenterne
- Skaber sammenhæng på tværs af kanaler.
- Både i det fysiske og digitale rum
- Designer ud fra en rød tråd
Elementer i en visuel identitet
En visuel identitet indeholder altid disse elementer:
- Logo
- Skrifttyper
- Farvepalette
Dertil kan man overveje at tilføje følgende:
- Grafiske elementer (det 5. element)
- Ikoner
- Billedstil
Opsummering
En visuel identitet er en samling af visuelle elementer, der har til opgave at visuelt kommunikere dit brand og dine værdier. Det kan være logo, farver og skrifttyper.
En god visuel identitet:
- Er verdens bedste førstehåndsindtryk, der adskiller dig fra konkurrenterne
- Er en retvisende visualisering af din virksomheds værdier
- Er anvendelig på tværs af kanaler
- Er genkendelig og har en rød tråd
- Består som minimum af logo, valg af skrifttyper og valg af farver
Har du nogle spørgsmål?
Kontakt mig!
Som dit lokale reklamebureau, er vi klar til en personlig samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig med at nå dine mål.
